10 מי יודע • קיבוץ יד מרדכי

    דוד גדנקן צילום| User Bukvoed - ויקיפדיה No Comments on 10 מי יודע • קיבוץ יד מרדכי
    15:07
    02.05.24
    מיכל ירושלמי No Comments on כשאמא שלפה את ה'קלף' הכי חזק: הרבנית חגית שירה בסיפור מיוחד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    קיבוץ יד מרדכי היה בכותרות ועודנו בכותרות. היה – כי מיקומו בישובי עוטף עזה וירי הרקטות והפצמר"ים עליו היה יומיומי. הוא עודנו בכותרות – כי הקיבוץ הוא גדול יצרני הדבש, שזוכה לשבחים רבים על תוצרתו וערב ראש השנה היא שיא עונת שיווק הדבש. 10 דברים שרציתם לדעת על קיבוץ יד מרדכי.

    א. קיבוץ יד מרדכי שוכן כעשרה ק"מ דרומית לאשקלון וממוקם ממש בקרבה לגבול ישראל עם רצועת עזה.

    ב. חברי הקיבוץ עלו להתיישב במיקומו בדצמבר 1943, חבריו היו חניכי תנועת השומר הצעיר בפולין. הוחלט לקרוא ליישוב החקלאי על שמו של מנהיג גטו ורשה, מרדכי אנילביץ ז"ל.

    ג. חברי הקיבוץ עלו כחלוצים לארץ ישראל כבודדים מ1932 ועד 1938. בארץ הם התארגנו בקיבוץ שקרוי היה "מצפה ים", מיקומו היה על צוק הצופה על הים, מקום הנמצא כיום בתחומי העיר נתניה.

    ד. לקיבוץ שפעל בשנים 1936-1943, הוקצו 14 דונם בלבד. החברים למדו דייג ימי, גידול ירקות וגידול דבורים לייצור דבש. לפרנסתם עבדו בפרדסי נתניה ובסלילת כבישים. כמה מהחברים עבדו בלילות במאפיה.

    ה. לקיבוץ הוקצה שטח להתיישבות קבע מדרום לאשקלון. כוונת המוסדות המיישבים היתה להשלים את מפעל ההתיישבות בנגב המערבי בשכנות לקיבוצים : ניר עם, גבר עם ועוד.

    ו. קיבוץ יד מרדכי גדל והתרחב במשך 5 שנים, עד להכרזה בכ"ט בנובמבר 1947 על הקמת מדינה יהודית. מאותו היום החלה יד מרדכי לסבול מהתקפות פורעים ערביים ומחסימה של הכביש לכיוון תל אביב. למעשה הקיבוץ היה במצור.

    ז. שיירות, בד"כ של הפלמ"ח, הצליחו לפרוץ המצור ולהביא מצרכי מזון לחברי הקיבוץ ולפעמים גם נשק ותחמושת לה היו זקוקים להגנת היישוב. השיירה האחרונה שהצליחה להגיעה, הייתה ערב ליל הסדר, פסח תש"ח. הציוד שהובא כלל מצות לחג, צורכי ליל הסדר ו7 רובים צ'כיים.

    ח. מיד לאחר הכרזת המדינה, פלש הצבא המצרי לתחומי מדינת ישראל כשהכוונה לכבוש את קו החוף ולהגיע לתל אביב. המצרים ראו צורך הכרחי לסלק את יד מרדכי מדרכם והחלו לתקוף הקיבוץ בעזרת תותחים, מרגמות ומטוסים. כ"כ החלה מתקפה של חיל הרגלים המצרי. ששה ימים הצליחו לוחמי הקיבוץ לעצור את הכוחות המצריים, ימי פז להתארגנות הגנתית של צבאנו להגנה ליד אשדוד.

    ט. ילדים ונשים פונו מהקיבוץ כבר בתחילת הקרב. לאחר שהמשק סבל מ16 הרוגים מחבריו וכ20 פצועים והתחמושת הלכה ואזלה, כרו החברים הבריאים קבר אחים לנופלים והחלו בנסיגה באישון לילה.

    במבצע "יואב" כבשו כוחות הפלמ"ח את הדרום והנגב וכך שוחרר קיבוץ יד מרדכי, יגאל אלון מפקד הפלמ"ח של הודעה לחברי יד מרדכי כי יישובם שוחרר וגם חיכה להם במקום עד שחזרו.

    י. בקיבוץ יד מרדכי הוצב פסלו של מרדכי אנילביץ מפקד גטו ורשה, לרגלי אנדרטה זו מתקיים כל שנה טקס לסיום יום השואה בכ"ז ניסן. במקום מוזיאון "משואה לתקומה" המנציח את גבורת מגיני גטו ורשה ואת סיפור הגנת הקיבוץ. סביב לגדר הקיבוץ הוקמה מצגת מרתקת של שיחזור ההתקפה המצרית על היישוב.

    הקיבוץ מתפרנס מחקלאות ומתעשיה כשמכוורת יד מרדכי היא ה"דובדבן שבקצפת". למטיילים המבקרים בקיבוץ ניתן לסייר באתרים ההיסטוריים ובמרכז מבקרים מעניין על גידול הדבורים, רדיית הדבש ופיתוח מוצרי דבש ייחודיים.



    0 תגובות